Komárom Városi SE 1947
Természetjárás

Hírek

Természetjárók Napján Dobogókőn jártunk

2019. 09. 21. A mai kirándulásunk helyszíne Dobogókő volt, hazánk egyik kultikus turistahelyszíne. A természetjárók hagyományos ünnepe az MTSZ Országos Központja szervezésében  a Báró Eötvös Loránd Menedékház mellett került megrendezésre. A Természetjárók Napja egyben remek hangulatú találkozó is. A kedvelt szabadidős tevékenységünk legfrissebb híreit és eredményeit ismertető, illetve a kiemelkedő teljesítményeket jutalmazó hivatalos program után a hagyományoknak megfelelően túrát is terveztünk a gyönyörű Pilis-hegységben, amelynek idei útvonala az Országos Kéktúra Dobogókő- Pilisszentkereszt közötti nyomvonalán vezetett. A kiránduláson 32 fő tagtársunk vett részt, az utazás autóbusszal történt. A esztergomi megálló során a rendelkezésre álló időt mindenki kedve szerint tölthette el. Néhányan a Bazilikához sétáltunk fel, és a kellemes időben újra megcsodáltuk az épület monumentális szépségét, a Mária Valéria híd és Párkány városának a főtemplom udvari mellvédjéről kibontakozó látványát. Szép, napsütéses időben érkeztünk Dobogókőre, ahol a regisztráció után megkaptuk a szokásos kedves ajándékokat. A hivatalos ünnepség kezdetéig mindenki kedve szerint tölthette idejét, többen a bográcsokban rotyogó finomságokat is megkóstolták. A hivatalos ünnepség után elindultunk a tervezett túra útvonalán, amelynek hossza 4,5 km szintkülönbsége 356 m lejtmenet volt. A túravezetői feladatokat Maszlavérné Szíjj Edit tagtársunk látta el. A jelzésekkel jól ellátott száraz ösvényeken, őszies hangulatú erdőkben ereszkedve gyorsan Pilisszentkeresztre érkeztünk, ahol már várt a buszunk bennünket. Hazafelé Pilisvörösváron útba ejtettük a Rotburger sörözőt, ahol finom házi főzésű sörökkel enyhítettük szomjunkat. Az autóbuszban arról beszélgettünk, hogy megszakadt az a rossz sorozat, miszerint szép közös ünnepünket, a Természetjárók Napját Dobogókőn kellemetlen esős idő fogadja. Kondé Béla

VI. Sopron, Kilátók napi Lővér IVV Teljesítménytúra

2019. 09. 15. Szakosztályunk éves túraterveiben rendszeresen szereplő soproni IVV túrák nagy népszerűségnek örvendenek tagtársaink körében. Így volt ez a 2019. évben megrendezett esemény kapcsán is, amely a kilátók napjához kapcsolódó tematikájával sokunk érdeklődését felkeltette. A kiránduláson  39 fővel vettünk részt. Több tagtársunk vonattal utazott a helyszínre.  Az utazás az autóbusz korai indulásának köszönhetően kellemes időben történt, amelyet felfrissülés céljából a szokásoknak megfelelően Csornán szakítottuk meg. Sopron gyönyörű napsütéses idővel és száraz túra ösvényekkel fogadott bennünket.  A Lővérek magaslatait, nevezetes kilátóit és kilátó-helyeit érintő túra útvonalak 8, 16, 24 és 41 km távon kerültek kijelölésre Tagtársaink egységesen a 8,2 km hosszúságú és 306 m szintemelkedésű útvonalat választották, a túravezetői feladatokat jómagam láttam el. A start- és célállomások az Erzsébet kerti Bözsi büfé előtt kerültek kialakításra, a ellenőrző pontok célszerűen az érintett kilátók lábánál, illetve a kilátóhelyeken lettek elhelyezve. Az általunk választott útvonal nevezetes létesítményei sorrendben a Sörházdombi kilátó, a Károly kilátó, a Dalos hegyi páholy, a Kalandpark (a büfé helyszíne), a Vas-hegyi páholy, a Gloriette kilátó, az Alom-hegyi páholy és a Cserkész kápolna voltak. A létesítményeket a zöld sáv, zöld kereszt, zöld háromszög, kék háromszög, kék kereszt, sárga kereszt, zöld kereszt, zöld sáv és kék sáv jelzésű túraösvényeken közelítettük meg. Azon túratársaink, akik a kilátók megmászására is vették e fáradtságot, a jó időnek köszönhetően gyönyörű kilátásban részesültek. Sopron szép panorámájáról és a Lővérek lábánál fekvő kis osztrák falvakról szép képeket készíthettek. A célállomáson a rendezők az útvonal igazoló lapra rányomták az utolsó pecsétet, és megkaptuk a túra kitűzőjét. A kellemes időben, ideális körülmények között teljesített túra után jólesett a Bözsi büfé  csapolt Soproni söre. A hazafelé vezető úton megálltunk Balfon, ahol a helyi cukrászdában finom túrós és almás-diós rétesekkel kényeztettük magunkat. Kondé Béla

Börzsönyben, Zebegényben

2019. 08.17. A mai kirándulásunk úti célja a Börzsöny hegység déli határán, a Duna partján fekvő Zebegény község volt, melynek térsége szakosztályunk tagjainak kedvelt kiránduló helye. A kiránduláson 40 fő tagtársunk vett részt. Az utazás autóbusszal történt, a helyszínt  Szlovákián keresztül Észak-Komárom, Párkány, Szalka útvonalon közelítettük meg. A buszról a hajóállomás parkolójában szálltunk le, amely egyben a túráink kiindulási és célpontja is volt. A rövidebb túra nyomvonala a Zebegény – Malomvölgy – Törökmező – Vizesárok – Zebegény útvonalon került kijelölésre, hossza 11,7 km, szintkülönbsége fel- és lefelé 150 m. A hosszabb túra nyomvonala a Zebegény – Malomvölgy – Törökmező – Alsó-Körtvélyes - Köves-mező – Csizmadia-völgy - Zebegény útvonalon került kijelölésre, hossza 14,6 km, szintkülönbsége fel- és lefelé 250 m. Az általam vezetett rövid túrán 31 fő tagtársunk vett részt, a hosszú túrát Simon Tamás túravezető társam vezette. A helyszínen szikrázó napsütés, kellemes hőmérséklet és magas páratartalom fogadott bennünket. A túraösvények az előző napi zivatarok miatt helyenként sárosak és nehezen járhatók voltak, a Malom-patakon történő gyakori átkeléseket a szokásosnál magasabb vízszint nehezítette. Csoportommal a zebegényi hajó-állomásról elindulva a zöld sávos jelzést követve végigmentünk a Kossuth Lajos úton, majd az Ady Endre és az Almáskert utcákon tovább haladva értük el a Malom-völgyet. A völgy zöld sáv jelzésű ösvényeit követve, a patak gázlóin átkelve elhaladtunk a sátorozó rét mellett, majd a Malom kulcsosháznál rövid frissítőt tartottunk. A jelzésen tovább haladva a horgásztóhoz értünk, ahol elfogyasztottuk szendvicseinket és üdítőinket. A pihenőhely után a piros sávjelzésű ösvényen továbbhaladva érkeztünk a Törökmező turista házhoz, ahol kulturált büfé, pihenőhelyek és szociális helyiségek fogadtak bennünket. A felfrissülést követően megnéztük az állatparkot, a játszóteret és a kalandparkot idő hiányában csak távolról menet közben a túraösvényről tudtuk megtekinteni. Kellemes meglepetést okoztak az igényesen megépített létesítmények és a sok pihenő idejét töltő látogató. Az Országos Kéktúra útvonalán továbbhaladva elhaladtunk Törökmező mellett, és megtekintettük a vele azonos nyomvonalon futó tanösvény információs tábláit. A Kéktúra útvonaláról a zöld kereszt jelzésű ösvényre váltva a Vizes-árokhoz érkeztünk, amelynek északi szegélyén, helyenként 10-15 m mély meredek falú vízmosások mellett haladva ereszkedtünk le Zebegénybe. A településre beérve a Malom utca végében elkészítettük utolsó csoportképeinket, majd meg sem álltunk a Mókus Sörözőig, ahol kulturált körülmények között frissíthettük fel magunkat. Nem sokkal a megérkezésünk után ott ért bennünket utol a hosszú túrát teljesítő, korábban elinduló és gyorsabb tempóban haladó tagtársak csoportja. A buszhoz már mind együtt, a nap élményeit megosztva sétáltunk. Hazafelé utazva arról beszélgettünk, hogy a nyári kánikulai napokra tervezett túrák helyszínéül a Börzsöny hegység hűvös völgyei a legalkalmasabbak. Kondé Béla

Mány-Zsámbék

2019. 07. 06. Mai kirándulásunkat a Gerecse-hegység délkeleti csücskével határos Zsámbéki- medencébe terveztük, a túra útvonalát a Mária zarándokút Csapdi-Mány-Zsámbék települések közötti szakaszára jelöltük ki. A meteorológiai előrejelzések szerint várható  kánikula, és a nagyrészt nyílt mezőgazdasági utakon és ösvényeken vezető útvonal miatt azonban lerövidítettük a túrát a Mány-Zsámbék szakaszra, amelynek hossza ~8 km, szintkülönbsége 167 m emelkedő és 159 m lejtmenet volt. A túrát valamennyien ugyanazon útvonalon teljesítettük, a túravezetői feladatokat Simon Tamás tagtársunk látta el. A kiránduláson 48 fő vett részt, az utazás autóbusszal történt a Komárom-Tatabánya- Bicske útvonalon. A buszból Mányon a Trianoni emlékmű előtt szálltunk ki, ahol már a korai órában is fülledt meleg idő fogadott bennünket. Az ivóvíz készletek szükséges feltöltése után a Mária út jelzéseit követve elindultunk úti célunk, a Zsámbéki Romtemplom felé. A Rákóczi Ferenc utca fák árnyékolta gyalogjárdáján haladva hagytuk el a települést, majd a Zsámbékra vezető főút forgalommal szembeni oldalán haladtunk az alsóörspusztai elágazásig. Ott dél-keleti irányba fordulva elhaladtunk a Méhes-dűlő holdbéli tájra emlékeztető learatott repceföldjei mellett, majd keletnek fordulva felkapaszkodtunk a Strázsa-hegy alján és az első, az egész csoport számára árnyékot biztosító erdőszélen hosszabb frissítő pihenőt tartottunk. Továbbhaladva megkerültük a Szurdok-dűlő déli szegletét, majd tikkasztó hőségben a kétarasznyira kigyúrt gyalogösvényen megmásztok a kopasz Strázsahegyet, ahol a Sóder-bánya és a Romtemplom hátterével elkészítettük a kötelező csoportképeket. Rövid pihenő után az ösvényt elhagyva földúton és burkolt hegyi utcákon haladva megkezdtük a leereszkedést Zsámbék településre. A település központján áthaladva a túra útvonalat követve megmásztuk a templomhegyet, ahol a romtemplom előtti parkolóban nagy örömmel pillantottuk meg az autóbuszunkat. A továbbiakban szabadprogram keretében mindenki saját maga dönthetett a rendelkezésre álló idő eltöltéséről, a sok látnivaló megtekintéséről. Jómagam több társammal együtt először a közeli Hegyalja étteremben frissítettük fel magunkat, majd ezt követően megtekintettük a romtemplom impozáns maradványait, a kellemesen hűvös kőtárban megismerkedtünk a templom történetével és a korabeli mesterek munkáival. A hazafelé vezető úton a frissen szerzett élményeinkről beszélgettünk. Tanulságként megállapítottuk, hogy a jövőben a nyári kánikulai időszakban inkább a hűvös pilisi erdei útvonalak valamelyikét kellene választanunk. Kondé Béla

Vértes hegység, Gánt (ÉDK túra)

2019. 06. 22. Az Észak-Dunántúli Kupa (ÉDK), a Fejér megye teljesítménytúrázója, az IVV túra  (nemzetközi népsport mozgalom) túramozgalmak támogatásával, a Gyöngyvirág Természetbarát Egyesület Székesfehérvár rendezésében került megrendezésre a 2019. évi Vértesi Barangolások 50/25/10 teljesítménytúra Gánt községben. Az ÉDK alapítása során meghatározott célkitűzéseken túl a teljesítménytúra tagjaink körében is nagy népszerűségnek örvend, ezért Szakosztályunk is felvette azt a 2019. évi túratervébe. A kiránduláson 36 fő tagtársunk vett részt, az utazás autóbusszal történt a Komárom- Tata-Környe-Gánt útvonalon. A helyszínen kellemes nyári idő fogadott bennünket, a túra ösvények szárazak és jól járhatók voltak.  A túrát valamennyien ugyanazon távon teljesítettük, a bőséges kínálatból a Vértesi Barangolások 10 teljesítménytúrát választottuk, amely a Gánti Általános Iskolától indult és ugyanoda ért vissza. A túra hossza 9,4 km, szintkülönbsége 220 m volt, a túravezetői feladatokat jómagam láttam el. A túrán résztvevőknek a szervezők kulturált feltételeket biztosítottak, a túraútvonalak térképeit és egyéb adatait tartalmazó Igazolólap igényesen módon került kialakításra, az útvonalak jelzései körültekintően, jól láthatóan lettek elhelyezve. A starthelyről a kék háromszög jelzésű túraútvonalat követve először Gánt rendezett utcáin haladtunk, majd a főúton átkelve felmásztunk a település fölé emelkedő dombtetőre a Kitelepítési és Bauxitbányászati Emlékhelyhez, ahol csodálatos, egyeseket Erdélyre emlékeztető panoráma fogadott bennünket. A kötelező fotók és rövid pihenő után kanyargó, egyemberes ösvényen tovább haladva szép cser- tölgyesekben vezetett az út, majd a felhagyott bauxit külfejtés tárult elénk. A szikrázó napsütésben az erdők zöldjével koronázott külfejtés változatos vörös színei és domborzati alakzati kápráztattak el bennünket, és késztettek újabb és újabb csodálatos képek elkészítésére. A külfejtésből kiérve az Anger-réti ellenőrző ponthoz ereszkedtünk, ahol a pecsételést követően friss ásványvízzel és édességekkel kedveskedtek a rendezők. Továbbhaladva a kék háromszög jelzésről a sárga sáv jelzésre váltva elhaladtunk a Bauxitbányászati Múzeum előtt, majd a főúton átkelve megkezdtük az útvonal hosszú erdei ösvényeken vezető szakaszát. A Bányatelep nyugati sarkában lévő erdei tisztáson pihenőt tartottunk, és elfogyasztottuk szendvicseinket és frissítőinket. A hűvös, magas páratartalmú ösvényeken tovább haladva a sárga jelzés a Bagoly-hegy aljában sárga szalagra váltott, amíg Hosszú- réten el nem értük a az Országos Kéktúra nyomvonalát. A kék sávos jelzésen dűlő utakon és a település utcáin  tovább haladva érkeztünk a célba, ahol vendéglátóink ismételten figyelmes ellátásban részesítettek bennünket. Rövid pihenő után a busszal továbbindultunk, és megtekintettük a Bauxitbányászati Múzeum tanösvényét és bemutató tárnáit. A szép túrát és tartalmas múzeumlátogatást követően a buszban hazafelé a hőségtől fáradtan értékeltük a kirándulás élményeit. Hazaérve az esti TV híradókat nézve döbbenten láttuk a térséget a hazajövetelünk után sújtó záporesőkről és felhőszakadásokról szóló tudósításokat, a Tata egyes utcáit elöntő villámárvizekről készült képeket. A természetjárók védőszentje ismét vigyázott ránk. Kondé Béla

Bakony-hegység, Ajka

2019. 05. 25 Mai kirándulásunk a Bakony-hegység déli részén található Ajka városába vezetett, a  tervezett túra az Alsócsinger városrészben, a néhai barnaszén bányák területét is magába foglaló erdős-hegyes területen került megrendezésre. A túra a Bányamúzeum elől indult, ahonnan egy nagy kört megtéve a kék kereszt, a sárga kereszt majd a sárga sáv jelzésű útvonalakon haladva jutottunk vissza az elindulási pontig. A túrát valamennyien ugyanazon útvonalon teljesítettük, annak hossza ~9 km, a legmagasabb és legalacsonyabb pontjának szintkülönbsége ~150 m volt. A kirándulást Szigligeti Antal tagtársunk vezette, a túravezetői feladatokat jómagam láttam el. A kiránduláson 48 fő vett részt, az utazás autóbusszal történt a Komárom-Kisbér- Veszprém útvonalon, az autóbusz a Bányamúzeum előtti parkolóig vitt bennünket. A helyszínen kellemes, az évszaknak megfelelő idő fogadott bennünket, a túra ösvények az előző napok bőséges esőzései ellenére is szárazak és jól járhatók voltak. A kötelező csoportképek elkészítése után a kék kereszt jelzésű útvonalon elindulva végigmentünk a Köves-árok völgyén, majd a Peres-erdőben sárga kereszt jelzésű útvonalra váltva déli irányban haladtunk tovább. Egy rövid frissítő pihenő után délnyugati irányba  fordulva jutottunk ki a bányaüzem aszfaltozott üzemi útjára, azon a Hubertus-lak mellett elhaladva értük el a László-forrást, ahol megpihentettük fáradt lábainkat és elfogyasztottuk szendvicseinket. Kulacsainkat friss, hideg forrásvízzel feltöltve az aszfalt úton tovább indultunk Viktortelep felé. Később az útra kiváltó sárga sáv jelzést követve elhaladtunk tovább, rövid időre megálltunk a vidék egykori szénbányászatának emléket állító Jókaibánya emlékmű és a Jolán-akna befalazott bejárata előtt. A jelzésen tovább haladva letértünk a burkolt útról, és üzemi földutakon, az Avar-sánc mellett felfelé kapaszkodva feljutottunk a hegytetőn elterülő fenyőerdőbe. A fenyves öreg fái között haladva értük el a hegy másik oldalát, lent a völgyben pedig megpillantottuk a Bányamúzeum épületének vörös cserepes tetejét. Rövid tájékozódás után megtaláltuk a lefelé vezető utat, és a helyenként már felújításra szoruló lépcsősoron lefelé ereszkedve elértük túránk kiindulási pontját. A már leérkezők jóleső érzéssel tekintettek vissza a lépcsősor tetejére, és nagy megnyugvással vettük tudomásul, hogy valamennyi tagtársunk épségben teljesítette a túrát. Rövid pihenő után megtekintettük a Bányamúzeumot. A rendezett létesítmény, a bemutató bányavágat, a sok különleges gép és berendezés, és nem utolsó sorban az érdekes és szuggesztív tárlatvezetés valamennyiünk elismerését kiváltotta. A hivatalos program befejezése után a Park Vendéglő kerthelyiségében elfogyasztott Igazi Csíki sörrel frissítettük fel magunkat. A buszon hazafelé a túrázás során betartandó szabályokról, az egymás iránti türelem és szolidaritás szükségességéről beszélgettünk, aminek különös aktualitást adott egyik túratársunk kisebb rosszulléte. Kondé Béla

IVV túrát rendeztünk 2019. május 1-én

XV. nemzetközi túranapunkat rendeztük meg a komáromi napok idején. Ez a túra az Észak-Dunántúli Kupa sorozat egyik állomása volt, tehát nagyobb érdeklődésre számíthattunk. A hajnali órákban esett az eső, ez rossz előjel volt, de mire a Tó Csárdánál levő rajthelyre érkeztünk, már nem kellett esőtől tartani.    Jóval 8 óra előtt kezdtek gyülekezni a messzebbről érkezett túrázók. Miután a 17 önkéntes segítőnk megérkezett az ellenőrző pontokra (Igmándi Erőd, Csillag Erőd, Monostori Erőd, Wf Szabadidő Központ), elindíthattuk a nevezőket. Az első roham után is folyamatosan érkeztek a résztvevők, akiket a Városi Tv is megörökített.                                                                                                                               11 óráig 183 túratárs nevezett, 22 településről és Szlovákiából is. 6 km-es rövid túránkat 40 fő járta, 112 fő a 10 km-en indult, és 31 fő 20 km-t teljesített.  A nevezők között 20 diák volt és 163 felnőtt.  A túrázók közül a hölgyek voltak többségben 109 fővel, míg a férfiak 74-en jöttek el.           Minden résztvevő kitűzőt és emléklapot kapott, melyen a Monostori Erőd látható. A két hosszabb távon túrázók friss artézi vizet és zsíros-, valamint lekváros kenyeret fogyaszthattak a Dunai Bástyánál levő ellenőrző állomáson.                                                                                                                                          A gyaloglók a felfestett túrajeleket mindvégig jól tudták követni, melyeket a túra előtti héten felújítottunk és a növényzettől megtisztítva, jól láthatóvá tettünk. A célzárás 16 órakor történt. Összességében túranapunk sikeres volt, és ha a kora reggeli eső nem tartja vissza a távolabbról érkezőket, akkor még sokkal többen lettünk volna. A legnépesebb csapatnak járó serleget a Győri Vasutas Természetjárók kapták, akik 18-an érkeztek, valamint a Tápiószele TBK csapata volt a második legnépesebb csapat. Székely Józsefné  szakosztályvezető

Pannonhalmi Teljesítménytúra, (ÉDK túra)

2019. 04. 13. Az Észak-Dunántúli Kupa (ÉDK) célja, hogy hat megye (Fejér, Győr-Moson-Sopron,  Komárom-Esztergom, Vas, Veszprém, Zala) területén és tagszervezetei által rendezett teljesítménytúrák "turisztikai csomagba" kötésével ösztönözzék a természetjárókat a rendszeres túrázásra, a szomszéd megyék megismerésének lehetőségével. Szakosztályunk a fenti elveknek megfelelően, az együttműködés jegyében vette fel 2019. évi túratervébe a Pannonhalmi Teljesítménytúrát, amelyet Győri Vasutas Természetjáró Egyesület rendezett meg az általunk jól ismert és kedvelt Sokorói- dombság térségében. A túrát valamennyien ugyanazon útvonalon teljesítettük, a bőséges kínálatból a Pannonhalma 10 teljesítménytúrát választottuk, amely Pannonhalmáról indult, majd a Pannonhalmi, az Imre herceg-hegyi és a Ravazdi kilátók érintésével, kijelölt túraútvonalakon vezetett a Ravazd községben felállított célig. A túra hossza 10,5 km, szintkülönbsége felfelé 100 m, lefelé 129 m volt, a túravezetői feladatokat jómagam láttam el. A kiránduláson 44 fő tagtársunk vett részt, az utazás autóbusszal történt a Komárom- Győr útvonalon. A helyszínen párás, esőre álló idő fogadott bennünket, a túra ösvények szárazak és jól járhatók voltak. A túra-ismertetőben rajthelynek kijelölt pannonhalmi Kartel Sörözőhöz a hivatalos 10 órai kezdési időpontnál valamivel korábban érkeztünk meg, és a többi regisztrációra váró túrázóval együtt türelmetlenül vártuk az indulás pillanatát. A tanulságokat (kezdési időpont, előzetes listás regisztráció) a saját rendezésű rendezvényeinknél célszerűen figyelembe kell vennünk. Az elindulás után az igényes és részletes útmutatónak megfelelően először észak felől megkerültük az Apátságot, majd a Boldog Mór kilátónál elhelyezett ellenőrző-ponthoz érkeztünk. A kötelező adminisztráció és a jutalom cukorkák átvétele után rövid pihenőt tartottunk, felfrissítettük magunkat és elkészítettük a szokásos fotókat, a vállalkozóbb kedvű tagtársaink a kilátóról élvezték a jó látási viszonyok miatt gyönyörű panorámát. A sárga sáv, a sárga kereszt és a sárga háromszög jelzésű útvonalakon továbbhaladva értük el az Imre herceg-hegyen kialakított 2. ellenőrzési ponthoz, ahol elfogyasztottuk szendvicseinket és elkészítettük a kötelező csoportképeket. A sárga kereszt jelzésű útvonalra visszatérve a téli álmából ébredező Illaki erdőn haladtunk keresztül. Az erdőt elhagyva dűlő utakon, szántóföldek kötött haladva kereszteztük a Győr-Zirc vasútvonalat és rátértünk a Ravazd-Tarjánpuszta közútra, ahonnan a lomb nélküli erdők fái közül már elő-elő tűnt a Ravazdi kilátó. A közútról a sárga háromszög jelzésű erdei útra letérve értünk a kilátóhoz, amelynek lábánál találtuk meg a 3. ellenőrző-pontot. Rövid pihenő után a sárga háromszög jelzésen leereszkedtünk a Ravazdi Erdészet bejáratához, majd a sárga kereszt jelzésű útvonalon Ravazd belterületén továbbhaladva értük el a túra célpontját, a Jegenye Éttermet. Kellemes meglepetésünkre a rajtnál összeállított nevezési listánk alapján a rendezők már kitöltött oklevelekkel vártak bennünket, így az adminisztrációs feladatokat gyorsan el tudtuk végezni. A kulturált étteremben mindenkinek lehetősége nyílt felfrissíteni magát. Összességében megállapítható, hogy kellemes kiránduló időben, szép környezetben, jól szervezett rendezvényen vettünk részt. Az egyetlen dolog ami zavarólag hatott, hogy a résztvevők nagy száma miatt az egymást sűrűn követő nagy létszámú csoportok látó és hallótávolságon belül követték egymást, és az ellenőrzési pontoknál rendre feltorlódtak. Emiatt eltűnt a saját szakosztályi rendezésű túrák intimitása, amikor az erdő természetes csendjében magunkban, az általunk megszokott tempóban haladhatunk. Kondé Béla

A monostori Ártéri Tanösvényen jártunk.

2019. április 6. Borús időben indultunk helyi autóbusz járattal, saját személygépkocsikkal, kerékpárokkal mai túránk helyszínére, Koppánymonostorra. Az Ártéri Tanösvény kiinduló pontjánál lakó túravezetőnk háza előtt gyülekeztünk. 39 –en vettünk részt a mai kiránduláson.                         Az Erdő utca-Kerek sziget-Szent Pál sziget-Erdő utca útvonalon haladtunk, 8 km-t tettünk meg.  A Tanösvény kialakítása után pár hónappal 2016-ban már bejártuk ezt az útvonalat. Megcsodáltuk az ártér kora tavaszi, ébredő, gazdag növényvilágát, - a hatalmas nyárfákat, a nyíló virágokat. Beszéltünk az itt levő kutakról, amelyek a város lakosságát látják el kiváló minőségű ivóvízzel, melyek mellett el is haladtunk. Megnéztük a Szent Pál szigeten levő gyümölcsfa oltványokat, melyeket az egykori grófi gyümölcsös megmaradt öreg fáiról szaporítottak. Lassan nőnek, volt már olyan, ami éppen virágzott. Közben az ég is kiderült, jó idő lett. Sajnálattal állapítottuk meg, hogy a Tanösvény 10 állomásán levő tábla már nem található meg, gyakorlatilag nem is utal arra semmi a kiindulási ponton levő ismertető táblán kívül, hogy itt Tanösvény létezik. Ez nagyon szomorú. Talán fel lehetne újítani!                                             A túra végeztével Erika vendégül látott minden résztvevőt. Kaptunk zsíros kenyeret több féle hagymával, süteményeket, és inni való is jutott mindenkinek.                                                       Jó darabig elbeszélgettünk a szép környezetben. A jelen lévők megkapták a 2019-es MTSZ matricájukat, feliratkozhattak a következő autóbuszos túrára, majd megköszönve házigazdánknak a vendéglátást mindenki elindult hazafelé.                                         Megállapítottuk, hogy városunk közvetlen közelében is nagyszerű kiránduló helyek léteznek, nem kell messzire menni ahhoz, hogy a természetben tölthessünk néhány órát. Székely Józsefné

Víz Világnapja, Szigetköz

2019. 03. 23. A mai kirándulásunk helyszíne az alkalomnak megfelelően a folyóktól szabdalt, vizes élőhelyekben gazdag Szigetköz térsége volt. Rövid folyóparti túrát követően megtekintettük a tervezett Bős-Nagymaros Erőmű Rendszer egyetlen, Magyarországon megépült jelentősebb műtárgyát Dunakilitiben, majd hazafelé rövid sétát tettünk Héderváron a természetvédelmi területté nyilvánított kastély-parkban. A helyszínen szikrázó napsütés és az évszaktól megszokottnál melegebb hőmérséklet fogadott bennünket, a kellemesen fel-fel támadó szélben egyes túratársaink pólóra vetkőzve fogadták a korai nyár ajándékát. A kiránduláson 46 fő tagtársunk vett részt, az utazás autóbusszal történt a Komárom- Győr-Ásványráró-Dunakiliti útvonalon. A 4,7 km hosszú gyalogtúra Ásványráróról indult a Sport utca duna-parti végéről, és a gát koronáján haladva vezetett a Lipót községhez tartozó partszakasz árterében kialakított Vadludak pihenőhelyig. Az útvonal mellett a természet csak most ébredezik téli álmából, az ártéri erdők egyhangú szürkeségét csak a fűzfák üde zöld foltjai tették változatosabbá. A fák hiányzó lombozata jobb betekintést engedett az ártéri erdők életébe, messziről is jól láthatóak voltak a hódvárak és a kis rágcsálók által körberágott termetes nyárfák. A pihenőhelyen a szendvicsek és a frissítők elfogyasztása után elkészültek a kötelező csoportképek is. Következő helyszín az erőmű rendszer Dunakilitinél megépített duzzasztóműve volt, amely a Szlovákiával folytatott államközi vita miatt nem az eredeti rendeltetése szerint működik. Szomorú volt látni az immár emberöltőnyi korú létesítmény használat nélküli öregedését. Az egyébként őrző-védő szervezet által felügyelt létesítmény duzzasztó műtárgyára nem volt lehetőségünk felmenni. A kirándulás utolsó programjára Héderváron került sor, ahol a Héderváry-kastélyhoz tartozó Angolparkot tekintettük meg. Áhítattal sétáltunk a több évszázados platánok között, körbejártuk a jelenleg használaton kívüli három tornyú kastélyt, megcsodáltuk a gyors folyású csatorna által körül ölelt szigeten felállított, kentaurok harcát ábrázoló Ördögszobrot. Egymás után fedeztük fel a többség részére eddig ismeretlen, avar alól előbújó tavaszi virágokat. A kastéllyal szembeni kis parkban meglepetéssel fedeztük fel a burgonya növényt pusztító colorádó bogár 1947. évi első magyarországi előfordulásának emléket állító bronz bogár-szobrot. A buszon hazafelé utazva jóleső érzéssel pihentettük meg a túráktól elszokott lábainkat, elevenítettük fel a nap során szerzett élményeinket. Kondé Béla

XXXV. Tenyei László Emléktúra és Tatai XXI. IVV

Túranap (ÉDK túra)

Tata, 2019. március 16. A hagyományoknak megfelelően Szakosztályunk a Tatai IVV Túranappal indította a 2019. évi programját. A közeli helyszín, és a vasúttal történő egyszerű megközelíthetőség miatt az utazás csoportosan vonattal, illetve személygépkocsival történt. A Tata-Tóvároskert vasútállomásról gyalog sétáltunk az Öreg-tó partjára az Új Kajakház Ökoturisztikai Központhoz, amelyben a túra RAJT-CÉL adminisztrációja is elhelyezésre került. Ott már gyülekezett a teljes csapatunk. A kölcsönös üdvözlések és a résztvevők névsorának összeállítása után (résztvevők létszáma 33 fő) a túrán hivatalosan is induló tagjaink leadták nevezésüket, majd a versenylapok átvétele után csoportosan elindultunk a választott túraútvonalakon. A többség szokás szerint az Öreg-tó kerülő 7 km –es távot választotta. A tókerülésre az óramutató járásával ellentétes irányban került sor, szeles-borús időben. Az előző napi esős idő és a túranap reggelén is csepegő eső ellenére száraz lábbal és ruhában  teljesítettük a távokat. A tófaroknál található kedvenc pihenőhelyünkön (mikulásnapi ünnepségeink helyszíne) szusszantunk egyet, majd elfogyasztottuk a szendvicseket és üdítőket. A következő megálló a Pikant Étterem előtti ellenőrző pont volt, ahol lepecsételték versenylapjainkat. Onnan továbbindulva már meg sem álltunk a célig, ahol a rendezők finom hagymás-zsíros kenyérrel vendégeltek meg bennünket.  A versenylapok leadása után megkaptuk a túra teljesítését igazoló jelvényeket. Kellemes meglepetésként Természetjáró Szakosztályunk lett a legtöbb túrázóval résztvevő csapat, és mi nyertük el a XXXV. Tenyei László Emléktúra és Tatai XXI. IVV Túranap tiszteletére alapított IVV Emlékkupát, amelyet Horváth Zoltán a KEM-i Természetjáró Szövetség elnöke adott át részünkre. A túrázás szempontjából kellemetlen, szeles időjárás ellenére is szépnek mondható szakosztályi részvétel jó indítása volt a 2019. évi TÚRATERV sikeres végrehajtásának. Kondé Béla

Komárom Városi Sport Egyesület Természetjáró

Szakosztálya évzáró-évnyitó összejövetele

Komárom, 2019. március 1. Az elmúlt évek hagyományainak megfelelően Természetjáró Szakosztályunk ez év elején is megtartotta évzáró-évnyitó összejövetelét. Az esemény megrendezésére 2019. március 1-jén került sor az Arany 17. Rendezvényközpontban. A Szakosztály tagjai között nagy népszerűségnek örvendő eseményen a nyilvántartott 163 fő közül 95 fő tagtársunk vett részt, vendégünk volt Beigelbeck Attila a KVSE elnöke és Horváth Zoltán a KEM TJSZ elnöke. Elsőként Székely Józsefné szakosztályvezető köszöntötte a vendégeket és a túratársakat, majd beszámolt a Szakosztály 2018. évi életéről, eredményes gazdálkodásáról, és a 2018. évi túraterv végrehajtásáról. Büszkén hallgattuk, hogy a tervünkben szereplő valamennyi túra megrendezésre került, a résztvevők számát esetenként csak a buszférőhelyek száma korlátozta. Örömmel emlékeztünk a sok szép közös élményre, jókat derültünk a tervezettnél kalandosabbra sikerült túrák felemlegetésén. Valamennyi résztvevő szeretettel gondolt a kárpátaljai és a szilvásváradi kirándulásokra, a hosszabb erdei túráinkra, Tatán a legfiatalabbak részvételével megrendezésre kerülő évzáró mikulás túrára. Ezt követően Beigelbeck Attila a KVSE elnöke köszöntötte a jelenvevőket. Rövid tájékoztatást adott a Városi Sport Egyesület 2018. évi tevékenységéről, az elért eredményekről, az elkövetkező évek fejlesztési lehetőségeiről. Kiemelte a Természetjáró Szakosztály tevékenységének fontosságát, egészségmegőrző szerepét. Az elmúlt évek rendezvényeihez hasonlóan Horváth Zoltán a KEM TJSZ elnöke is köszöntötte a jelenlévőket. Ismertette az országos és megyei Természetbarát Szövetség 2018. évi tevékenységét és eredményeit. Rövid tájékoztatást adott a tervezett 2019. évi megyei feladatokról és a tevékenység szabályozásával kapcsolatban várható változásokról. Székely Józsefné szakosztályvezető ismertette a 2018. év legeredményesebb ifjúsági és felnőtt túrázóit, majd a vendégek társaságában gratulált kiemelkedő teljesítményükhöz. Ezt követően bemutatta a Természetjáró Szakosztály 2019. évi túratervét. A hivatalos programot követően került sor a közös vacsorára, amely alatt és után az asztaltársaságokban és a folyamatosan változó baráti csoportokban megbeszélésre kerültek az utolsó találkozások óta eltelt események, a 2019. évi egyéni lehetőségek és túratervek. A jó hangulatú összejövetel végén viszontlátásra a következő túrán köszöntéssel búcsúztunk egymástól. Kondé Béla